חיפוש מידע רפואי ברשת האינטרנט – "הדרך ארוכה ומפותלת, אני נופל וקם"
רשת האינטרנט מכילה עושר בלתי נדלה של מידע רפואי המחכה לגולש שיגיע אליו, יקרא בו וישלח אותו להדפסה או לשמירה במחשבו האישי. משימת החיפוש אחר המידע הרלוונטי היא אתגר אך השגתה מקנה תחושת סיפוק רב.
חיפוש אינו גלישה. גלישה ברשת משמעותה שיטוט ללא מטרה בין כתובות URL שונות. שיטוט יכול להיות מהנה וניתן לרכוש באמצעותו מידע רב. למרות זאת, השיטוט גוזל זמן ועדיין קיימת אפשרות שחומר רלוונטי פוספס. בנוסף, קיימים מקורות מידע שקשה להגיע אליהם בשיטוט רגיל משום שהם נמצאים "עמוק" ברשת, באזורים שמנועי חיפוש רגילים לא מגיעים אליהם.
בזמן ביצוע חיפוש ברשת, יש להחליט מהי מטרת החיפוש. מילות מפתח כגון " איגודים רפואיים מקצועיים" הן רק נקודת מוצא. האם רוצים לאתר מידע על אגודה מסוימת - אם כן, יש להוסיף מילות תיאור כגון " האגודה הנוירולוגית". אם רוצים לחדד את החיפוש ניתן להוסיף את שם המדינה או האזור הגיאוגרפי לדוג: " American Pediatrician Professional Organization”.
לכל חיפוש שני חלקים: הנושא וזווית החיפוש. זווית החיפוש היא אותו תחום בתוך הנושא הכללי שמעניין אותנו במיוחד, לדוגמא: נושא החיפוש הוא "אגודה רפואית איקס" וזווית החיפוש שיש להוסיף היא המילה "נהלים". חיפוש של הנושא בלבד ללא זווית החיפוש (אלא אם כן הנושא הוא נדיר ומיוחד במינו) יביא מספר תוצאות רב מדי ובו הרבה "רעש"(מידע תפל שאינו רלוונטי).
במהלך חיפוש יש להשתמש במילות תיאור. מנועי חיפוש הם מילוליים מאד. אם נשתמש במילה Apple יתקבלו תוצאות גם על הפרי וגם על חברת המחשבים. אם המשמעות של מילת חיפוש יכולה להתפרש במספר מובנים, יש להגביל את החיפוש באמצעות מילת תיאור.
מכשולים לאורך הדרך
אחד הגורמים המרכזיים לבזבוז זמן בחיפוש הוא נקודת מוצא שאינה נכונה. בדרך זו ניתן לבזבז שעות בלי להגיע למידע בעל ערך. הבעיה נובעת בדרך כלל מכך שהמחפש התבסס על הנחות /השערות שאינן נכונות לגבי איך, איפה והאם להמשיך. לפני תחילת חיפוש כדאי לבצע חשיבה אסטרטגית ולקבוע מהי תוצאת החיפוש המיטבית לה שואפים. אסטרטגיה זו תסייע בקביעת המסגרת לביצוע החיפוש. ביצוע התרגיל החשיבתי יעזור לתפוס את הרעיון המרכזי של החיפוש ולחדד את מטרותיו.
אין מנוע חיפוש שהוא מקיף לכל הקיים ברשת האינטרנט. לפעמים דרוש חיפוש במספר כלים ובדרכים שונות כדי להגיע לתוצאות הממוקדות ביותר. כדאי להשתמש בשאילתות (קומבינציות חיפוש) שונות על כלי חיפוש שונים. יש לזכור כי העובדה שטכניקת חיפוש מסוימת צלחה בחיפוש אחרון אינה אומרת שהיא תצליח שוב בחיפוש אחר. הרשת היא גמישה ומידע חדש זורם אליה באופן תמידי ובאותה מידה, מידע ישן נגנז באופן קבוע.
כמו דרכים חדשות שנבנות ודרכים ישנות מחודשות כך גם אוטוסטרדת המידע באינטרנט משתנה באופן קבוע.
רשת האינטרנט מכילה עושר בלתי נדלה של מידע רפואי המחכה לגולש שיגיע אליו, יקרא בו וישלח אותו להדפסה או לשמירה במחשבו האישי. משימת החיפוש אחר המידע הרלוונטי היא אתגר אך השגתה מקנה תחושת סיפוק רב.
חיפוש אינו גלישה. גלישה ברשת משמעותה שיטוט ללא מטרה בין כתובות URL שונות. שיטוט יכול להיות מהנה וניתן לרכוש באמצעותו מידע רב. למרות זאת, השיטוט גוזל זמן ועדיין קיימת אפשרות שחומר רלוונטי פוספס. בנוסף, קיימים מקורות מידע שקשה להגיע אליהם בשיטוט רגיל משום שהם נמצאים "עמוק" ברשת, באזורים שמנועי חיפוש רגילים לא מגיעים אליהם.
בזמן ביצוע חיפוש ברשת, יש להחליט מהי מטרת החיפוש. מילות מפתח כגון " איגודים רפואיים מקצועיים" הן רק נקודת מוצא. האם רוצים לאתר מידע על אגודה מסוימת - אם כן, יש להוסיף מילות תיאור כגון " האגודה הנוירולוגית". אם רוצים לחדד את החיפוש ניתן להוסיף את שם המדינה או האזור הגיאוגרפי לדוג: " American Pediatrician Professional Organization”.
לכל חיפוש שני חלקים: הנושא וזווית החיפוש. זווית החיפוש היא אותו תחום בתוך הנושא הכללי שמעניין אותנו במיוחד, לדוגמא: נושא החיפוש הוא "אגודה רפואית איקס" וזווית החיפוש שיש להוסיף היא המילה "נהלים". חיפוש של הנושא בלבד ללא זווית החיפוש (אלא אם כן הנושא הוא נדיר ומיוחד במינו) יביא מספר תוצאות רב מדי ובו הרבה "רעש"(מידע תפל שאינו רלוונטי).
במהלך חיפוש יש להשתמש במילות תיאור. מנועי חיפוש הם מילוליים מאד. אם נשתמש במילה Apple יתקבלו תוצאות גם על הפרי וגם על חברת המחשבים. אם המשמעות של מילת חיפוש יכולה להתפרש במספר מובנים, יש להגביל את החיפוש באמצעות מילת תיאור.
מכשולים לאורך הדרך
אחד הגורמים המרכזיים לבזבוז זמן בחיפוש הוא נקודת מוצא שאינה נכונה. בדרך זו ניתן לבזבז שעות בלי להגיע למידע בעל ערך. הבעיה נובעת בדרך כלל מכך שהמחפש התבסס על הנחות /השערות שאינן נכונות לגבי איך, איפה והאם להמשיך. לפני תחילת חיפוש כדאי לבצע חשיבה אסטרטגית ולקבוע מהי תוצאת החיפוש המיטבית לה שואפים. אסטרטגיה זו תסייע בקביעת המסגרת לביצוע החיפוש. ביצוע התרגיל החשיבתי יעזור לתפוס את הרעיון המרכזי של החיפוש ולחדד את מטרותיו.
אין מנוע חיפוש שהוא מקיף לכל הקיים ברשת האינטרנט. לפעמים דרוש חיפוש במספר כלים ובדרכים שונות כדי להגיע לתוצאות הממוקדות ביותר. כדאי להשתמש בשאילתות (קומבינציות חיפוש) שונות על כלי חיפוש שונים. יש לזכור כי העובדה שטכניקת חיפוש מסוימת צלחה בחיפוש אחרון אינה אומרת שהיא תצליח שוב בחיפוש אחר. הרשת היא גמישה ומידע חדש זורם אליה באופן תמידי ובאותה מידה, מידע ישן נגנז באופן קבוע.
כמו דרכים חדשות שנבנות ודרכים ישנות מחודשות כך גם אוטוסטרדת המידע באינטרנט משתנה באופן קבוע.
מירב בוך - מידענית רפואית ומנהלת אתר אינטרנט בתחום הבריאות